iranian

هتل ایرانیان قزوین

iranian

هتل ایرانیان قزوین

  • ۰
  • ۰

آرامگاه حمدالله مستوفی مقبره یکی از بزرگترین نویسندگان، تاریخ نگاران و جغرافی دانان ایران است. این نویسنده بزرگ در سال ۶۸۰ هجری قمری متولد شد. خاندان مستوفیان از خاندان های معروف دوره خود است. او تقریبا تا سال ۷۵۰ هجری قمری زیسته است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

او در سال ۷۲۰ هجری قمری منظومه بزرگ ظفرنامه را سرود. در قزوین گاهی آرامگاه حمدالله مستوفی را به نام گنبد دراز می شناسند. مساحتی که برای آن در نظر گرفته شده است، نزدیک به ۳۸۰ متر مربع است. از این مقدار تنها ۳۰ متر آن به عنوان زیربنای مقبره به کار رفته است.

درباره آرامگاه

این اثر ماندگار ثبت ملی شده است. در گذشته و به تاریخ بیستم بهمن ماه سال هزار و سیصد و هجده، این اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. شماره ثبت این بنای تاریخی ۳۳۲ است. بنا متعلق به دوره ایلخانی و قرن هشتم هجری قمری است. از این رو ساختار بنا برگرفته از سبک ایلخانی است.

گنبد دراز

پایین بنا به صورت مربعی طراحی شده است. با بالا رفتن بنا ۴ فیل گوش شکل به صورت هشت ضلعی تبدیل می شود. در ادامه و بالای مقبره، گنبد شکل مخروطی کشیده ای به خود گرفته است. بنا با آجرهای ساده و کاشی کاری پوشیده شده است.

موقعیت شهری آرامگاه حمدالله مستوفی

با توجه به تغییرات شهری و احتمال تخریب شدن بنا، در سال ۱۳۱۰،مردم شهر حصاری را برای نگهداری و حفاظت از این بنا به دور آن کشیدند. این مقبره در محله قدیمی پنبه ریسه قرار گرفته است. مقبره از غرب با میدان گاه همجوار است. آرامگاه حمدالله مستوفی بین دو امامزاده واقع شده است. امامزاده علی و امامزاده آمنه خاتون.

فضای داخلی آرامگاه حمدالله مستوفی

دسترسی معمول به این آرامگاه از دومسیر است. مسیر اول خیابان طالقانی و در ادامه خیابان قدیمی ملک آباد و سپس خیابان (کوچه) مستوفی است. مسیر دوم برای دسترسی به این بنای باشکوه، از راه خیابان باغ دبیر و در ادامه خیابان صوفیان و در انتها خیابان (کوچه) مستوفی است.

مقبره حمدالله مستوفی

یکی از بناهای تاریخی که در لیست گردشگری هتل ایرانیان قزوین به عنوان یکی از بهترین هتل های قزوین قرار می گیرد، آرامگاه حمدالله مستوفی است. هتل در قزوین یکی از بهترین گزینه های اقامتی در شهر است. هتل ایرانیان مفتخر است در بین هتلهای قزوین، میزبان شما مهمانان عزیز باشد.

  • ۹۸/۰۶/۲۴
  • هتل ایرانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی