iranian

هتل ایرانیان قزوین

iranian

هتل ایرانیان قزوین

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شهر قزوین

شهر قزوین، مرکز استان و شهرستان قزوین در شمال غربی ایران، در دامنه های جنوبی سلسله جبال البرز و در مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه عرض شمالی و ۳۶ درجه و ۱۵ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. همچنین در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب تهران در دشت وسیعی استقرار یافته است. اتوبان تهران – زنجان از شمال شهر و راه آهن تهران – زنجان نیز از جنوب شهر می گذرد.

شهرهای محمدیه، بیدستان و شهرک صنعتی البرز در شرق، شهرک صنعتی لیا در جنوب، شهر اقبالیه در جنوب غربی و شهر محمودآباد نمونه در شرق شهر قزوین واقع شده اند. دشت قزوین بخش های غربی، شرقی و جنوبی شهر را فراگرفته است.

شهر قزوین

توانایی شهر

منطقه قزوین در محدوده ای با شعاع تقریبی ۲۰۰ کیلومتر، به عنوان مرکز اصلی تلاقی بسیاری از شاه راه های اصلی ارتباطی استان های شمالی، شمال غربی، غربی و جنوب غربی کشور به ایفاء نقش پرداخته است. این قابلیت، در کنار توان بالای کشاورزی دشت قزوین و نیز وجود شهرک های صنعتی متعدد در مجاورت آن، از جمله شهرک صنعتی البرز و نزدیکی این شهر به تهران، در دوره های معاصر، قزوین را به عنوان یکی از مهمترین مراکز فعال اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور مطرح کرده است.

بسیاری از نیروهای فعال اقتصادی را که به سوی مرکز در حال حرکت بودند، جذب خود نموده است. از این منظر، قزوین در دوره معاصر، نقش کارکردی پررنگی ایفاء نموده و به یکی از مناطق استراتژیک کشور تبدیل گشته است.

مناطق و نواحی شهر قزوین

منطقه یک: این منطقه در برگیرنده بافت تاریخی و محلات قدیمی شهر است. مشتمل بر دو ناحیه امامزاده حسین و امامزاده علی است.

منطقه دو: این منطقه که در محدوده مرکزی شهر قرار گرفته، دو ناحیه آزادگان و شهید بابایی را شامل می شود.

شهر قزوین

منطقه سه: در شمال شهر قزوین و در لبه اتوبان قزوین – زنجان قرار دارد. شامل نواحی مهدیه و مینودر است. از ویژگی های این بافت، توسعه مجتمع های مسکونی بلندمرتبه و نوساز است.

همچنین شهرک اداری و دانشگاه بین المللی قزوین نیز در این ناحیه واقع شده اند.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

در تعریف و تدقیق محدوده مجموعه شهری قزوین سطوح گوناگون تقسیمات کشوری (شهرستان، بخش، شهر، دهستان) نقش داشته اند. به این صورت که از سطوح تقسیماتی ۲ شهرستان قزوین و البرز در قالب بخش و دهستان در تعریف محدوده فوق استفاده شده است.

مجموعه شهری قزوین

ساختار مجموعه شهری قزوین

در سطح شهرستان، بخش هایی از شهرستان قزوین و نیز کل شهرستان البرز تشیکل دهنده محدوده مجموعه شهری قزوین خواهند بود. در شهرستان البرز دو بخش مرکزی و محمدیه و در شهرستان قزوین یک بخش مرکزی، پوشش دهنده عرصه مجموعه شهری قزوین خواهند بود.

بر این اساس شهرستان قزوین با یک بخش مرکزی بیشترین سطح از مجموعه شهری را به خود اختصاص داده است. بخش مرکزی این شهرستان با دو دهستان اقبال شرقی و اقبالی غربی در این راستا ایفای نقش می کند. شهر های قزوین، اقبالیه و محمودآباد نمونه به عنوان سکونتگاه های شهری بخش مرکزی این شهرستان در محدوده مجموعه شهری نقش های عملکردی خود را ایفا خواهند نمود.

سکونتگاه های قزوین

سکونتگاه های شهری واقع در محدوده مجموعه شهری، شامل ۷ شهر قزوین، الوند، اقبالیه، محمدیه، محمودآباد نمونه، بیدستان و شریفیه هستند. این مجموعه علاوه بر این در برگیرنده ۸۸ نقطه روستایی دارای سکنه هستند. (طرح مجموعه شهری قزوین – ۱۳۹۰)

مجموعه شهری قزوین

شهرستان البرز از جمله شهرستان های استان قزوین است که محدوده تقسیماتی آن به طور کامل، محدوده مجموعه شهری را پوشش داده است. این شهرستان با دو بخش مرکزی و محمدیه و ۴ دهستان حصارخروان، شریف آباد، پیریوسفیان و نصرت آباد به طور کامل بخشی از محدوده مجموعه شهری را تشیکل می دهد. شهرستان یاد شده با دارا بودن نقش غالب صنعتی، قسمت اعظمی از فعالیت های صنعتی استان را در خود جای داده است.

از جمله نقاط شهری این شهرستان که به عنوان حلقه ای از منظومه سکونتگاه های شهری مجموعه شهری ایفای نقش می کنند، عبارتند از: الوند، محمدیه، شریفیه و بیدستان که با سطوح سلسله مراتبی خاص خود تکمیل کننده شبکه سکونتگاه های شهری مجموعه شهری هستند.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

نقشه قزوین گردی

برای سفر به نقشه راه نیاز داریم. با انتخاب و اراده مناسب و داشتن نقشه برای شروع، سفر را ساده تر می کند. هدف را قزوین گردی قرار دادیم. اگر مبدا را تهران فرض کنیم، شروع سفر به سمت شمال غرب و غرب است. بزرگراه تهران – قزوین مسیر رسیدن به پایتخت صفویان است. با هتل ایرانیان قزوین همراه باشید تا با قزوین بیشتر آشنا شویم.

قزوین گردی

چرا قزوین گردی را انتخاب کنیم؟

احتمالا درباره اولین خیابان ایران شنیده اید. خیابان سپه (شهدا) در قزوین، اولین خیابان ایران است. خیابانی قدیمی که بسیاری از سایت های تاریخی شهر به این گذرگاه نزدیک است.

با توجه به اینکه قزوین شامل دشت و کوهستان است، جاذبه های متعددی برای قزوین گردی دارد. ترکیب جاذبه های طبیعی و تاریخی، عاملی است تا این شهر جزئی از اولین مقاصد گردشگری ایران شود. همچنین به دلیل سکونت میرعماد در این شهر، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران هم شناخته می شود.

جاذبه های توریستی تاریخی قزوین

جاذبه های قزوین گردی زیاد است. برای دیدن تمام مناطق آن، زمان زیادی لازم است. در ادامه تعدادی از این جاذبه ها را معرفی می کنیم؛ تا شما بنا به زمانی که اختصاص می دهید، انتخاب کنید.

خیابان سپه

خیابان سپه قزوین

قزوین گردی را با خیابان سپه شروع می کنیم. اولین خیابان ایران که با قدم زدن در آن شما را به آن روزهای گذشته برمی گرداند. یکی از صدها اثر تاریخی شهر که ثبت ملی شده است.

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر که به نام موزه مردم شناسی هم شناخته می شود. در این حمام با مشاغل قدیمی شهر و مردم آن دوران آشنا می شوید.

دولتخانه صفوی

عمارت کلاه فرنگی

این اسم در قزوین گردی نماد چند ساختمان و نماد مربوط به دوره شاه طهماسب صفوی است. مانند سردر عالی قاپو، محوطه خاص دولتخانه صفوی، عمارت کلاه فرنگی (کاخ چهل ستون) و غیره.

دروازه قدیم تهران و درب کوشک

دروازه درب کوشک

دروازه تهران قدیم و دروازه درب کوشک دروازه های به جا مانده از گذشته است که با مرمت نگهداری شده اند. قزوین دارای نه دروازه بوده است که تنها دروازه قدیم تهران و دروازه درب کوشک از آن دوران باقی مانده است.

سرای سعد السلطنه

سرای سعد السلطنه

بزرگترین کاروانسرای ایران در شهر تاریخی قزوین واقع شده است. سرای سعد السلطنه با که امروزه بازسازی شده است، در انتظار ثبت جهانی است.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع قزوین

در حین قزوین گردی می توان به مسجد جامع عتیق قزوین سری زد. این مسجد یکی از کهن ترین مساجد ایران است که بر روی آتشکده ای از دوره ساسانیان بنا شده است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

آرامگاه حمدالله مستوفی

اگر کتاب ظفرنامه را خوانده باشید، حتما نام حمدالله مستوفی را شنیده اید. آرامگاه حمدالله مستوفی این تاریخ نگار و نویسنده مهم کشور با ساختاری آجری در خیابان حمدالله مستوفی مشخص است.

خانه امینی ها

خانه امینی ها

خانه امینی ها عمارتی که نمادی از اشرافیات دوره خود است و بعدها به حسینیه تبدیل شده است. عمارتی بسیار زیبا که دیدن آن حس خوشایندی را به دست می دهد.

در این شهر بناهای زیادی وجود دارد که در اینجا به همین تعداد بسنده می کنیم.

جاذبه های توریستی طبیعت گردی قزوین

قزوین گردی شامل طبیعت گردی و مکان های تاریخی خارج از شهر هم می شود. مکان های بسیار زیادی برای قزوین گردی وجود دارد که تعدادی از آنها را با شما بازگو می کنیم.

دریاچه اُوان الموت

دریاچه اوان

یکی از مهمترین مکان هایی که در قزوین گردی باید حتما در نظر بگیرید، دریاچه اُوان است. دریاچه ای بی نظیر که در منطقه الموت قزوین واقع شده است.

منطقه ییلاقی پیچ بن

پیچ بن

پیچ بن منطقه ای است ییلاقی، با ارتفاع ۲۵۰۰ متر. این منطقه در شمال شرقی الموت و در امتداد منطقه ۳۰۰۰ قرار گرفته است. منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و سر سبز.

دره اندِج رود

دره اندج

دره اندج بخشی زیبا و سر سبز از منطقه فوق العاده رودبار الموت شهرستان قزوین است. این دره با وجود کوه های دارای بافت خاص و غارهای طبیعی بی نظیر، مکانی جذاب برای گردشگریست.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

امروز در سایت هتل ایرانیان قزوین قصد داریم درباره یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق قزوین صحبت کنیم. منطقه پیچ بن ییلاقی در شهرستان قزوین است که در ادامه راه به مازندران می رسد. ییلاق در منطقه ۳۰۰۰ قرار دارد و ارتفاعی در حدود ۲۵۰۰ متر دارد. با هتل ایرانیان یکی از بهترین هتل های قزوین همراه باشید تا پیچ بن را بشناسیم.

ییلاق پیچ بن

جغرافیا و طبیعت پیچ بن

منطقه ای با ارتفاع ۲۵۰۰ متر، کاملا واضح است که می تواند ییلاقی بی نظیر را ایجاد کند. از نظر ارتفاع نسبتا بلند به حساب می آید. پیچ بن در شمال شرقی الموت قزوین قرار دارد. در امتداد خود به منطقه ۳۰۰۰ در استان مازندران می رسد.

گردنه سلج انبار که از نظر زیبایی مشهور است، به همین منطقه و چمنزارهای آن متصل می شود. گردنه سلج انبار با ارتفاعی در حدود ۳۰۰۰ متر، بخشی از رشته کوه البرز به حساب می آید.

دره پیچ بن

این منطقه ییلاقی حد طبیعی و میانی استان قزوین و استان مازندران است. اگر به پیاده روی در طبیعت علاقه دارید، طبیعت سرسبز این منطقه می تواند فضایی ایده ال برای شما باشد. در کنار سرسبزی و خرمی منطقه، آب و هوای بسیار دلپسند آن شما را به وجد خواهد آورد.

مناطق اطراف و دیدنی های نزدیک پیچ بن

دره هایی که در شرق و غرب الموت هستند، بین دو رشته کوه شاه البرز که در جنوب آن است و سیالان ه در شمال آن است، واقع هستند. همچنین دره ای عمیق و ناهموار ایجاد شده که رودخانه ای خروشان را به وجود می آورد. روستاهای زیادی در این مسیر وجود دارد.

ییلاق های قزوین

از جمله کوه های مشهور در این ناحیه، کوه های سیالان، خشچال و سرخه کوه هیر است. این کوه ها مانع از ورود ابرهای باران زا به این طرف می شود. همین امر باعث می شود تا طرف دیگر کاملا سرسبز و جنگلی شود. هنگام عبور از این مناطق که معمولا توسط کوهنوردان انجام می شود، در منطقه پشت کوه ها (جنگل های سه هزار) به یکباره با منطقه ای سرسبز و جنگلی روبرو می شوید.

طبیعت گردی قزوین - پیچ بن

در این منطقه در بالاترین نقطه هم مرز قزوین و مازندران، در کنار روستای پیچ بن کاروانسرایی به همین نام وجود دارد. این کاروانسرا به دوره شاه عباس صفوی برمی گردد. پس از احداث جاده قزوین-الموت، این کاروانسرا به حاشیه رانده شد.

روستای پیچ بن

هتلهای قزوین همواره پذیرای شما مهمانان گرامی شهر هستند. اگر قصد اقامت در قزوین دارید، هتل در قزوین یکی از گزینه های ایده ال است. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰
سازمان های مردم نهاد

ششمین همایش سالانه سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی استان قزوین در محل هتل ایرانیان قزوین برگزار شد. در این همایش که در تاریخ ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ اجرا شد، «کمال اکبری» معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و «عبدالمحمد زاهدی» استاندار قزوین و «علیرضا خزائلی» مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین حضور داشتند.

تشکل های مردم نهاد

همایش سالیانه سازمان های مردم نهاد با حضور مهمانان ملی و استانی برگزار خواهد شد. در این نشست نمایشگاه دستاوردها و توانمندی سمنها، با توجه به ضرورت معرفی ظرفیت و توانمندی های تشکل های مردم نهاد، به اجرا درآمد. از تمامی تشکل های مردم نهاد دعوت شده بود تا در این نمایشگاه شرکت کنند.

همایش

شرکت گردشگری هتل ایرانیان مفتخر است که میزبانی این همایش را در بین تالارها و هتل های قزوین بر عهده دارد.

تالار ایرانیان قزوین
  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

منطقه الموت از زیباترین و محبوبترین مکان های گردشگری در قزوین است. آثار طبیعی زیادی در این منطقه وجود دارد. از رودخانه ها و کوه های خاص منطقه گرفته تا قلعه حسن صباح که برای بسیاری از مردم دنیا آشناست. یکی مکان های بسیار زیبا و دیدنی خاص منطقه، دره اندج است. محیطی جذاب و سرسبز چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

دره اندج

با هتل ایرانیان قزوین همراه باشید تا با این منطقه زیبای گردشگری بیشتر آشنا شویم. آرامش اقامت و هتل در قزوین را می توانید با هتل ایرانیان، یکی از بهترین هتل های قزوین تجربه کنید. هتلهای قزوین پذیرای مهمانان عزیزی هستند که به قزوین مسافرت می کنند.

دره اندج و سکونت مردم

ساختار دره اندج خاص و مناسب برای سکونت است. از نظر زیست محیطی، غارهای طبیعی داخل کوه ها و بافتی که کوه ها را تشکیل داده است، انسان ها به راحتی در این محیط زندگی می کنند. محیطی مساعد برای زندگی روستایی و کشاورزی در این منطقه آباد الموت.

دره اندج رود

نامی که بر روی این دره و رود گذاشته شده است، بر اساس نام روستای بزرگی در انتهای رود و دره است. بر پایه سرشماری که سال ۱۳۸۵ در این روستا اتفاق افتاده است، ۱۷۹ نفر در قالب ۶۱ خانواده سکونت دارند.

منطقه الموت

اصلیت مردم در این روستا تات است. به همین دلیل زبان مردم تاتی است و لهجه مازنی دارند. روستای اندج بین دو رودخانه قرار گرفته است. صخره هایی که در اطراف روستا دیده می شود، بسیار ویژه و خیره کننده است. دلیل آن بافت خاص تشکیل دهنده کوه ها است.

شرایط زیست بومی منطقه

دره اندج در منطقه خوش آب و هوای الموت واقع شده است. این دره در دامنه ارتفاعات کوه خرم ور قرار دارد. فاصله آن تا شهر قزوین نزدیک به ۸۰ کیلومتر است.

الموت قزوین

از آنجایی که منطقه الموت بسیار غنی از حیوانات و پوشش گیاهی متنوع است، این روستا و دره نیز مستثنی نیست. همین امر خود عاملی برای گردشگری بیشتر در منطقه شده است. اگر به طبیعت گردی و دوری از هیاهوی شهری علاقه دارید، این منطقه یکی از بهترین مکان ها برای شماست. گردشی سراسر تازگی و سرزندگی در طول گذر از منطقه.

زیبایی های الموت

فضاهای دیگری نزدیک به دره و رود وجود دارد که می توانند گردش شما را کاملتر کنند. نمونه های این مناطق گردشگری، باغستان بزرگ پرندج و منطقه تارولات است. در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی، پرورش ماهی گسترده شده است. به همین دلیل استخر ماهی های زیادی در این منطقه دیده می شود.

کوه های الموت

 

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

خانه امینی ها که بعدها وقف شد و تبدیل به حسینیه شد، یکی از بناهای تاریخی و باشکوه قزوین است. بدون شک اگر از این بنا بازدید کنید، شیفته هنر دست معماران و سازندگان این بنا خواهید شد. بنایی مجلل و قابل تحسین که جلوه ای اعیانی را با خود به ارمغان می آورد.

تاریخچه خانه امینی ها

بنای خانه توسط حاج محمدرضا امینی ساخته شده است. او از تاجران بزرگ و ثروتمند قزوین است. تاریخ ساخت بنا به سال ۱۲۷۵ هجری قمری برمی گردد. ساخت خانه امینی ها در مجاورت و غرب رودخانه دزج بوده است. این رودخانه در دوره حکومت پهلوی ها پر شده و تبدیل به خیابان شد. امروز نام این خیابان مولوی است.

تالار حسینیه امینی ها

هزینه ای که برای ساخت بنا صرف شده است، مبغلی در حدود چهل و هشت تومان است. مدتی بعد در سال ۱۳۰۳ هجری قمری ساختمان توسط حاج محمدرضا امینی وقف شد. خانه تبدیل به حسینیه برای روضه خوانی در ایام محرم شد. همچنین حسینیه مکانی برای غذا دادن به مستمدان در ایام محرم، صفر و رمضان بوده است.

ساختار خانه امینی ها

خانه امینی ها از سه تالار تشکیل شده است. تالارها به موازات یکدیگر و از شرق به غرب کشیده شده است. بنا بین دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده است. تالارها ارسی های متعددی دارند که به زیبایی طراحی شده اند. ارسی ها در هنگام روضه خوانی ها بلند شده و تالارها را به هم متصل می کنند. همین موضوع فضایی سرپوشیده با آینه کاری های زیبا و مجلل را ارائه می دهد.

ارسی خانه امینی ها

در وسط بزرگترین تالار چلچراغی نفیس آویخته شده است. فرش هایی که برای تالار انتخاب شده است عتیقه هستند. ستون هایی که در تالارها قرار دارند، به زیبایی با آینه تزئین شده اند. تالارها و اتاق ها با مقرنس های به هم پیوسته و منظم تزئین شده است. در زیر خانه امینی ها سرادبه، زیر زمین، شربتخانه و انبار ساخته شده است.

سردآبه حسینیه امینی ها

محل سازه و بناهای نزدیک

این بنای باشکوه در شهر قزوین، خیابان مولوی قرار دارد. از آنجایی که بناهای تاریخی قزوین در بیشتر موارد نزدیک به هم هستند، با فاصله کوتاهی می توانید به مکان های تاریخی قزوین دسترسی داشته باشید. از جمله آنها سرای سعدالسلطنه، حمام قجر، مجموعه دولتخانه صفوی، خیابان سپه و غیره است.

عتیقه های حسینیه

هتل ایرانیان قزوین افتخار دارد برای اقامت و هتل در قزوین پذیرای شما مهمانان عزیز باشد. همچنین در بین هتل های قزوین تور گردشگری راه اندازی کرده است. شما می توانید با انتخاب هتل ایرانیان در بین هتلهای قزوین علاوه بر اقامتی آرام، از تور رایگان قزوین گردی هم بهرمند شوید.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

کنسرت حسین ملکان با اسپانسری هتل ایرانیان قزوین روز شنبه ۹۸/۵/۱۲ در شهر قزوین برگزار می شود. این خواننده پاپ کشور با کمک انجمن موسیقی استان قزوین کنسرت را اجرا می کند. کنسرت حسین ملکان در سالن ویژه (VIP) کوثر در شهرستان قزوین روی صحنه می رود.

کنسرت حسین ملکان

در این کنسرت گلچینی از بهترین آهنگ های خواننده اجرا خواهد شد. کنسرت در روز تولد همین خواننده برگزار می شود. رهبر ارکسر این اجرا فرشید بقایی است. همچنین مدیریت اجرایی این برنامه بر عهده مجید نقدی است.

فعالیت های هنری حسین ملکان

این خواننده اولین بار در شهر محمدیه از توابع استان قزوین در تاریخ دوم مهر ماه ۱۳۹۵ بر روی صحنه رفت. از جمله کنسرت های برگزار شده این خواننده عزیز می توان به قزوین، گیلان، البرز و غیره اشاره کرد.

اقامت خواننده در قزوین

ملکان در مجموع ۱۷ ترک آهنگ خوانده است. او مجوز آلبوم «تقاص» خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است. ولی هنوز تصمیم خود را برای انتشار آن نگرفته است و در آینده نزدیک باید منتظر انتشار آن بود.

کنسرت در قزوین

نام برخی از آهنگ های ملکان به این شرح است. تیتراژ فیلم سینمایی «سکوت» و قطعات «بی مرز»، «گره‌گشا»، «اینجا کجاست»، «مادر» و «کلنجار».

اطلاعات خرید بلیط کنسرت حسین ملکان

اگر علاقه به شرکت در کنسرت این خواننده خوب کشور دارید، می توانید در روز دوازدهم مرداد ماه به سالن کوثر مراجعه کنید. خرید بلیط کنسرت از طریق سایت ایران کنسرت است است. مبلغ بلیط وابسته جایگاه ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ هزار تومان متغییر است. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می توانید از طریق شماره ۰۹۳۹۳۶۵۳۱۸۸ پیگیری کنید.

حسین ملکان

هتل ایرانیان مفتخر است به عنوان یکی از بهترین هتل های قزوین، علاوه بر اسپانسری این خواننده عزیز، اقامت آنها را به عنوان هتل در قزوین برعهده دارد. هتلهای قزوین همیشه پشتیبان برنامه های هنری برگزار شده در شهر قزوین هستند.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

آرامگاه حمدالله مستوفی مقبره یکی از بزرگترین نویسندگان، تاریخ نگاران و جغرافی دانان ایران است. این نویسنده بزرگ در سال ۶۸۰ هجری قمری متولد شد. خاندان مستوفیان از خاندان های معروف دوره خود است. او تقریبا تا سال ۷۵۰ هجری قمری زیسته است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

او در سال ۷۲۰ هجری قمری منظومه بزرگ ظفرنامه را سرود. در قزوین گاهی آرامگاه حمدالله مستوفی را به نام گنبد دراز می شناسند. مساحتی که برای آن در نظر گرفته شده است، نزدیک به ۳۸۰ متر مربع است. از این مقدار تنها ۳۰ متر آن به عنوان زیربنای مقبره به کار رفته است.

درباره آرامگاه

این اثر ماندگار ثبت ملی شده است. در گذشته و به تاریخ بیستم بهمن ماه سال هزار و سیصد و هجده، این اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. شماره ثبت این بنای تاریخی ۳۳۲ است. بنا متعلق به دوره ایلخانی و قرن هشتم هجری قمری است. از این رو ساختار بنا برگرفته از سبک ایلخانی است.

گنبد دراز

پایین بنا به صورت مربعی طراحی شده است. با بالا رفتن بنا ۴ فیل گوش شکل به صورت هشت ضلعی تبدیل می شود. در ادامه و بالای مقبره، گنبد شکل مخروطی کشیده ای به خود گرفته است. بنا با آجرهای ساده و کاشی کاری پوشیده شده است.

موقعیت شهری آرامگاه حمدالله مستوفی

با توجه به تغییرات شهری و احتمال تخریب شدن بنا، در سال ۱۳۱۰،مردم شهر حصاری را برای نگهداری و حفاظت از این بنا به دور آن کشیدند. این مقبره در محله قدیمی پنبه ریسه قرار گرفته است. مقبره از غرب با میدان گاه همجوار است. آرامگاه حمدالله مستوفی بین دو امامزاده واقع شده است. امامزاده علی و امامزاده آمنه خاتون.

فضای داخلی آرامگاه حمدالله مستوفی

دسترسی معمول به این آرامگاه از دومسیر است. مسیر اول خیابان طالقانی و در ادامه خیابان قدیمی ملک آباد و سپس خیابان (کوچه) مستوفی است. مسیر دوم برای دسترسی به این بنای باشکوه، از راه خیابان باغ دبیر و در ادامه خیابان صوفیان و در انتها خیابان (کوچه) مستوفی است.

مقبره حمدالله مستوفی

یکی از بناهای تاریخی که در لیست گردشگری هتل ایرانیان قزوین به عنوان یکی از بهترین هتل های قزوین قرار می گیرد، آرامگاه حمدالله مستوفی است. هتل در قزوین یکی از بهترین گزینه های اقامتی در شهر است. هتل ایرانیان مفتخر است در بین هتلهای قزوین، میزبان شما مهمانان عزیز باشد.

  • هتل ایرانیان
  • ۰
  • ۰

مسجد جامع قزوین از جمله بزرگترین مساجد ایران است. مسجد جامع قزوین با نام های مسجد جامع عتیق و مسجد جامع کبیر شناخته می شود. همچنین این مسجد کهن ترین مسجد جامع ایران است.

مسجد جامع قزوین

تاریخچه و پیشینه مسجد جامع قزوین

این مسجد بر روی یک آتشکده قدیمی بنا شده است. این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است. دستور ساخت این مسجد توسط هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری در شهر قزوین داده شد.

مسجد جامع کبیر

بخشی از این مسجد هنگام حمله مغول به ایران و قزوین از بین رفت. عمده خرابی مربوط به ایوان جنوبی بنا بوده است. در دوره های پس از آن این مسجد مرمت و بازسازی شد.

به دلیل بازسازی های مختلف، آثار چند دوره در این سازه دیده می شود. اصل این بنا مربوط به دوره ابتدایی اسلام (سده دوم اسلام) است. کلیه ایوان های این مسجد در دوره صفوی بازسازی شده است. همچنین در دوره قاجار ایوان های شرقی مجدد مرمت شدند.

بخشی هم در سال ۵۰۰ هجری قمری در دوره سلجوقیان ساخته شده است.

مشخصات بنا

مساحت مسجد جامع قزوین زمینی در حدود ۳۵۰۰ متر مربع است. چهار ورودی و صحن دارد که برای هریک ایوانی بزرگ در نظر گرفته شده است. معماری ممتاز اسلامی و سنتی ایرانی برای صحن ها به کار رفته است. این امر در مورد مناره ها و گنبد نیز صادق است.

مسجد جامع عتیق قزوین

عمده معماری که در حال حاضر در مسجد جامع قزوین دیده می شود، مربوط به دوره های سلجوقی و صفوی است. دیگر معماری ها هم در بررسی ها شباهت زیادی به همین نوع معماری ها دارد.

کهن ترین مسجد جامع ایران

در گذشته ورودی های متفاوتی برای این مسجد در نظر گرفته شده بود. امروزه تنها دو ورودی برای آن وجود دارد. یکی در شرق آن و یکی در غرب آن واقع شده است.

بناهای نزدیک به این مسجد

از آنجایی قزوین به نسبت کوچک است و بناهای تاریخی آن در مرکز شهر و نزدیک به هم قرار گرفته است، برای اقامت در قزوین به راحتی می توانید هتل های قزوین را انتخاب کنید. هتل در قزوین یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت است. هتلهای قزوین برای راحتی مسافران برنامه های گردشگری در نظر گرفته اند. از جمله آنها هتل ایرانیان قزوین در تور قزوین گردی خود بسیاری از بناهاب تاریخی قزوین را گنجاده است.

ایوان مسجد جامع قزوین

از جمله مکان هایی که در نزدیکی مسجد جامع قزوین وجود دارد، می توان به خیابان سپه، مجموعه دولتخانه صفوی، سرای سعد السلطنه، حمام قجر و غیره اشاره کرد.

  • هتل ایرانیان