iranian

هتل ایرانیان قزوین

iranian

هتل ایرانیان قزوین

  • ۰
  • ۰

مسجد جامع قزوین از جمله بزرگترین مساجد ایران است. مسجد جامع قزوین با نام های مسجد جامع عتیق و مسجد جامع کبیر شناخته می شود. همچنین این مسجد کهن ترین مسجد جامع ایران است.

مسجد جامع قزوین

تاریخچه و پیشینه مسجد جامع قزوین

این مسجد بر روی یک آتشکده قدیمی بنا شده است. این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است. دستور ساخت این مسجد توسط هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری در شهر قزوین داده شد.

مسجد جامع کبیر

بخشی از این مسجد هنگام حمله مغول به ایران و قزوین از بین رفت. عمده خرابی مربوط به ایوان جنوبی بنا بوده است. در دوره های پس از آن این مسجد مرمت و بازسازی شد.

به دلیل بازسازی های مختلف، آثار چند دوره در این سازه دیده می شود. اصل این بنا مربوط به دوره ابتدایی اسلام (سده دوم اسلام) است. کلیه ایوان های این مسجد در دوره صفوی بازسازی شده است. همچنین در دوره قاجار ایوان های شرقی مجدد مرمت شدند.

بخشی هم در سال ۵۰۰ هجری قمری در دوره سلجوقیان ساخته شده است.

مشخصات بنا

مساحت مسجد جامع قزوین زمینی در حدود ۳۵۰۰ متر مربع است. چهار ورودی و صحن دارد که برای هریک ایوانی بزرگ در نظر گرفته شده است. معماری ممتاز اسلامی و سنتی ایرانی برای صحن ها به کار رفته است. این امر در مورد مناره ها و گنبد نیز صادق است.

مسجد جامع عتیق قزوین

عمده معماری که در حال حاضر در مسجد جامع قزوین دیده می شود، مربوط به دوره های سلجوقی و صفوی است. دیگر معماری ها هم در بررسی ها شباهت زیادی به همین نوع معماری ها دارد.

کهن ترین مسجد جامع ایران

در گذشته ورودی های متفاوتی برای این مسجد در نظر گرفته شده بود. امروزه تنها دو ورودی برای آن وجود دارد. یکی در شرق آن و یکی در غرب آن واقع شده است.

بناهای نزدیک به این مسجد

از آنجایی قزوین به نسبت کوچک است و بناهای تاریخی آن در مرکز شهر و نزدیک به هم قرار گرفته است، برای اقامت در قزوین به راحتی می توانید هتل های قزوین را انتخاب کنید. هتل در قزوین یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت است. هتلهای قزوین برای راحتی مسافران برنامه های گردشگری در نظر گرفته اند. از جمله آنها هتل ایرانیان قزوین در تور قزوین گردی خود بسیاری از بناهاب تاریخی قزوین را گنجاده است.

ایوان مسجد جامع قزوین

از جمله مکان هایی که در نزدیکی مسجد جامع قزوین وجود دارد، می توان به خیابان سپه، مجموعه دولتخانه صفوی، سرای سعد السلطنه، حمام قجر و غیره اشاره کرد.

  • ۹۸/۰۶/۲۴
  • هتل ایرانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی